송지연 작가의 작품을 대면했을 때 화면 속 큰 특징은 일상에서 마주하는 도시의 인상과 두텁고 거친 투박한 질감이다. 그녀의 작업은 자신이 태어나고 성장해온 도시를 매개체로 하여 자신의 삶과 환경의 유기적 관계를 보여준다. 작가의 화면에서 볼 수 있는 그리기와 지우기를 반복하는 수많은 붓질을 통한 안료의 축적은 자신의 정체성을 찾아가는 과정과 여정을 담은 시간의 축적이라고도 할 수 있다. 그리기와 지우기의 반복 작업은 안료의 물성이 두드러지는 독특한 질감을 만들어 내기도 하지만 그것은 작가 스스로 성찰의 방법이자 존재의 의미를 물어보는 과정이고 삶의 의미를 되짚어 보는 행위이다. 화면 위에 남겨진 수많은 붓 자국은 겹겹이 쌓여 미묘한 색들의 조합으로 작가만의 독특한 화풍을 만들어낸다. 이것은 단순한 색의 조합이 아닌 작가의 감정을 담은 색이기 때문이다. 익숙한 듯 익숙하지 않은 어딘지 모를 풍경은 특정 장소, 지역을 담은 풍경의 재현이 아닌 그것을 넘어선 또 다른 시각으로 바라다본 삶의 터전을 담고 있다.

The distinct features that can be observed immediately when we are in front of the works of Jiyeon SONG, an artist in residence of SunGallery, are the impression of the city encountered in everyday life and the thick, rough, and unrefined texture. Her work renders the city where she was born and grew up as a medium to show the organic relationship between her life and the environment. The accumulation of pigment through numerous brush strokes that record repeated drawing and erasing, which is seen in her canvas, can also be the accumulation of the time that contains the process and journey to find her own identity. The repetitive work of drawing and erasing creates a unique texture in which the physical properties of pigment stand out, but it is also a method of self-reflection, a process of asking the meaning of existence, and an act of ruminating on the meaning of life. Numerous brush marks left on the canvas are piled up in layers to create a unique style with their subtle combinations of colors. This is because they are not simple combinations, but colors containing the multifaceted emotions of the artist. The seemingly familiar yet simultaneously unfamiliar landscape is not a reproduction of a landscape capturing a specific place or region, but represents a place of life viewed from another perspective beyond that.